|
nieuwsbrief openbare basisschool Heuvellaan | april 2021
|
|
|
|
|
Beste lezers van deze nieuwsbrief,
|
April doet wat het wil en lente en winter vechten deze weken samen uit wie het sterkst is. Uiteindelijk zal de zon het winnen en de lente echt beginnen!
|
Ondertussen kijken wij uit naar mei, omdat rond de meivakantie uitspraken worden gedaan over de mogelijkheden in de laatste weken van het jaar. Dat is vooral van belang in het kader van kampen groep 7 en 8 en andere leuke jaarafsluitingen, nu we zoveel hebben moeten missen.
|
Lees verderop dat de Ouderraad samen met de leerlingenraad leuke plannen heeft gesmeed voor op het plein waar alle kinderen hopelijk dit schooljaar nog van kunnen genieten.
|
Onderwijsinhoudelijk zijn we blij tot de zomervakantie extra handen in de klassen te kunnen inzetten, vanwege subsidie van het rijk.
|
Sommige ouders vragen naar de groepen voor volgend jaar. Daarover heb ik verderop een uiteenzetting gedaan.
|
Tot zover een korte update van de stand van zaken van mijn kant.
|
|
|
|
|
Namens de OR: Een nieuw voetje-van-de-vloer parcours voor de hele school!
Zoals u eerder dit jaar al kon lezen heeft de OR besloten om eens flink uit te pakken met een nieuw speeltoestel voor de leerlingen van de Heuvellaan, in samenwerking met de leerlingenraad.
|
De afgelopen weken heeft de leerlingenraad heel hard nagedacht over wat het allermooiste speeltoestel voor ons schoolplein zou zijn, te plaatsen in het gebied voor de schommels. Ze hebben rekening gehouden met het budget, de toestellen die er al zijn, de wensen van de kleinste kinderen uit de groep 1, die van de grootste kinderen uit groep 8 en alles wat daar tussen zit.
|
|
|
De basis voor het speeltoestel – een parcours en een aantal plateaus op verschillende hoogtes – was door de OR, in samenwerking met Hans van der Vliet al uitgezocht en de leerlingen hebben hier nog een aantal extra’s bij uitgezocht. Ze waren het al snel met elkaar eens zodat wij jullie hier een voorproefje kunnen geven van wat er aan het eind van het schooljaar op ons schoolplein te vinden zal zijn!
|
|
|
Het mooie van de plateaus is dat de kleinsten er op kunnen klimmen en er vanaf kunnen springen, terwijl de groteren er ook een plek van kunnen maken om lekker te chillen. Daarnaast zijn ze ook ideaal voor het geven van lessen in de buitenlucht! Verder wordt het een echt ‘voetjes-van-de-vloer parcours’ waar naar hartenlust geklommen, gebalanceerd en geklauterd kan worden. De grond onder het parcours zal veilig en netjes worden afgewerkt met val-zand en, om maar eens duidelijk te maken hoe onze kinderen met de natuur om zich heen begaan zijn, er is zelfs gedacht aan een prachtig hotel voor onze kleine insectenvrienden!
|
Het is nog even wachten, maar eind juni zou alles, ijs en weder dienende, moeten staan/hangen.
|
|
|
Extra handen in de klas tot de zomervakantie
Na de toetsronde in februari en maart hebben we weer meer zicht op de resultaten van de leerlingen en de stand van ons onderwijs in deze coronatijd met de lock downs en het onderwijs op afstand.
|
In sommige groepen kunnen we wat extra hulp inzetten met Lidy als onderwijsassistent en ook is er geld van het rijk onderweg waarmee we extra onderwijsassistenten inzetten op knelpunten.
|
Oud-studenten van ons die inmiddels een diploma Onderwijsassistent hebben, kunnen we nu tijdelijk als volwaardig collega aan ons team toevoegen: Liese de Haan en Hanne de Ruiter. Verder kunnen we ook Hetty en Denise extra inzetten, zij bieden vaker extra ondersteuning aan leerlingen van onze school.
|
|
|
|
Formatie 2021-2022
Er zijn wat vragen over de formatie van volgend jaar en de mogelijke instroom van leerlingen van de Julianaschool. Ik praat jullie graag even bij, hoewel er ook nog wel wat op lossen schroeven staat. We weten bijvoorbeeld nog niet of alle kinderen over kunnen gaan naar de volgende groep. Dat hangt wellicht ook af van de extra hulp, zoals hierboven genoemd.
|
Zoals het er nu uitziet zetten we in op 3 groepen 1/2 en het overgaan van de groepen, zoals ze nu zijn vanaf groep 3 (individuele gevallen en instroom Julianaschool buiten beschouwing gelaten). Van de ruim 40 leerlingen in groep 2, die nu verdeeld zitten over 3 groepen 1/2a, b en c hopen we 2 groepen 3 te maken van ongeveer 22 leerlingen. Dat is een heel fijne start voor het lees- en rekenproces in die groep. We zetten daar dan de extra ‘werkdrukmiddelen’ voor in. We weten nu al, dat het in de toekomstige jaren niet haalbaar is deze groepen zo klein te houden omdat we op ongeveer 28 leerlingen een leerkracht krijgen. Maar als het voor het komende jaar zo kan voor groep 3, is dat al heel fijn.
|
Ouders van kinderen op de Julianaschool hebben we laten weten dat onze groepen 4 en 8 volgend jaar vol zitten met meer dan 30 leerlingen. Mogelijke instroom verwachten we dan ook alleen in de andere groepen.
|
Jullie mogen best weten dat we bij een grote wens (meer dan 6 leerlingen bijvoorbeeld) voor instroom in de toekomstige groep 4 overwogen een groep 3, 3/4 en 4 te maken. Daar lijkt het nu niet meer op en het had ook niet onze voorkeur, omdat zowel leerlingen in groep 3 als die in groep 4 erg leerkrachtafhankelijk zijn en nog moeilijk echt zelfstandig kunnen werken.
|
Op onze school is de formatie nog ieder jaar een puzzel, omdat de instroom niet ieder jaar hetzelfde is en we ook geen stop hanteren zolang er nog ruimte is in de school om te groeien. Bij het samenstellen van de groepen proberen allerhande factoren mee te laten wegen bij onze keuzes waaronder de lesstof, de groepssamenstelling, het leervermogen en de sociale cohesie van groepen, etc.
|
‘Nieuwe ouders’ die ik zelf in de afgelopen (bijna) 3 jaren heb gesproken weten al dat we geen garanties geven en elk jaar de puzzel opnieuw maken. Nu weten jullie het allemaal.
|
Ik hoop dat deze uiteenzetting het antwoord is op vragen die leven en geen nieuwe vragen oproepen. Mocht dat wel het geval zijn, mail of bel dan gerust.
|
|
|
Leerplein055 app wordt vervangen door Parro
De afgelopen jaren hebben wij gewerkt met de leerplein055 app. Met ingang van 20 april wordt deze vervangen door de app Parro. Parro is onderdeel van ons leerlingvolgsysteem parnassys en heeft 2 onderdelen. De ouderapp Parro waarmee het mogelijk is om met de leerkracht van uw kind te communiceren en het deel ouderportaal. In het ouderportaal kunt u de rapporten van uw kind(eren) inzien en de CITO resultaten bekijken.
|
Binnenkort ontvang u een mail waarin we vertellen hoe u in kunt loggen. U kunt de app wel vast downloaden op uw telefoon.
|
|
|
|
Oranje Thuiskunstwedstrijd
Deze week startten wij samen met een aantal Apeldoornse organisaties de Oranje Thuiskunstwedstrijd. Meer informatie vindt je in de bijlagen, op onze website en de komende dagen in de diverse (regio)bladen en op de websites van de deelnemende organisaties. Uiteraard nodigen wij jullie leerlingen ook uit om hieraan deel te nemen. Wetende dat de deelname aan veel van deze initiatieven starten op de basisscholen, informeren wij jullie daarom rechtstreeks met het verzoek om deze informatie binnen de eigen school te verspreiden.
|
Als bijlage sturen we ook een Koningsdag kleurplaat mee. Het is niet de bedoeling is dat deze voor een individuele inzending wordt gebruikt maar ze kunnen bijvoorbeeld verwerkt worden in/tot een groter kunstwerk/collage die je vervolgens instuurt. Bijvoorbeeld: plak ze na inkleuren op een raam/muur in de vorm van …… maak er een foto van en stuur deze in.
|
Alvast bedankt voor de medewerking en wij kijken uit naar jullie kunstwerken!
|
|
|
COVID-19
Voorlopig blijven de regels nog streng met het oog op de Covid-ontwikkelingen Apeldoorn. We zullen dus de gespreide begin- en eindtijden en de aangepaste schooltijden nog even aanhouden. We kunnen nog niet inschatten tot wanneer.
|
Informatie over coronatesten
|
Vanaf medio april komen er naar verwachting zelftesten beschikbaar voor onderwijspersoneel. Dit is de eerste sector waar zelftesten grootschalig worden ingezet.
|
GGD past testen voor kinderen van 0-12 jaar aan
|
De zelftest is in het basisonderwijs alleen bedoeld voor het onderwijspersoneel. Basisschoolleerlingen kunnen nog steeds terecht bij de bestaande testlocaties. De GGD gaat wel het testen van kinderen van 0-12 jaar aanpassen. Kinderen krijgen niet langer een wattenstaafje diep in de neus, maar slechts 1-2 cm. De afname in de keel blijft hetzelfde om de betrouwbaarheid te handhaven. Kijk hier voor meer informatie.
|
Zelftest is niet geschikt voor 'dag 5-test' / na contact met iemand met corona Een zelftest is minder nauwkeurig dan een test die door een professional wordt afgenomen. Daarom is de uitslag minder betrouwbaar. Zelftesten zijn niet bedoeld voor:
|
- Mensen met klachten;
- Mensen die contact hadden met iemand met corona;
- Mensen die terugkeren uit een hoog risicogebied.
In deze gevallen maakt u een testafspraak bij de GGD.
|
Ouders nemen de richtlijnen gelukkig heel serieus; ze houden hun kinderen bij twijfel thuis. Ook zijn er al veel kinderen getest, dat geeft zekerheid. De beslisboom is aangepast en voor de volledigheid weer bijgevoegd.
|
Nogmaals vraag ik om ook op het plein een mondkapje te dragen en de kinderen in de groepen 7 en 8 er een mee te geven, zodat ze die buiten de klas kunnen dragen. Natuurlijk vergeten we het allemaal wel een keer, maar in de basis zou het fijn zijn als we allemaal proberen een steentje bij te dragen aan het terugdringen van besmettingskansen; we zijn met veel mensen op school en blijven graag allemaal Coronavrij.
|
|
|
|
|
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie van ons bent of omdat u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.
|
|
|
|
|
|