|
nieuwsbrief openbare basisschool Heuvellaan | september 2021
|
|
|
|
|
Nu we Parro in gebruik hebben genomen en leerkrachten zelf via die app geregeld informatie uit de eigen groep met de ouders delen, komt de Heuvellaan Express er een beetje anders uit te zien.
|
Deze nieuwsbrief zal steeds meer een algemeen informerend karakter krijgen.
|
Hoewel ik dacht dat er minder items zouden zijn, hebben we toch wel weer veel nieuws te melden. Vooral de aangescherpte wet m.b.t. de vrijwillige ouderbijdrage is wel belangrijk om te weten.
|
Informatieavonden voor de groepen 1 t/m 3 zijn gepland en kunnen weer met ouders op school.
|
Volgende week komt het College van Bestuur met nieuwe informatie over de maatregelen rondom Covid-19.
|
Voor nu een fijn weekend gewenst.
|
|
|
|
|
Sport van de Maand
|
Vanaf oktober biedt Accres elke maand voor alle kinderen weer een leuke sportactiviteit. Kijk voor de sport van de komende maand op: Sport van de maand
|
De poster met de activiteiten in het hele jaar hangt ook bij de ingangen van de school.
|
|
|
Wet rond vrijwillige ouderbijdrage aangescherpt
|
Sinds 01-08-2021 is er aangescherpte wetgeving m.b.t. de vrijwillige ouderbijdrage waarbij nadrukkelijk aandacht is voor het feit dat alle leerlingen mee moeten kunnen doen met activiteiten die de school organiseert, ook als ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen of willen betalen. Zie hiervoor: Vrijwillige ouderbijdrage.
|
Hoewel wij niet meteen problemen verwachten omdat bijna iedereen altijd betaalt voor de activiteiten, moeten we rekening houden met deze wet. Als te weinig ouders betalen kunnen activiteiten misschien niet doorgaan, omdat niet alle kosten door school kunnen worden gedragen.
|
We bespreken deze nieuwe situatie ook met de MR.
|
|
|
Te verwachten kosten in 2021-2022
|
Voor het schooljaar 2021-2022 hanteren we dezelfde ouderbijdragen als in het vorige schooljaar. Zie Ouderbijdrage 2021-2022
|
Voor iedere leerling geldt een vrijwillige ouderbijdrage van €35,- voor diverse activiteiten en festiviteiten op school en voor de groepen 4 t/m 8 vragen we €50,- per jaar voor het gebruik van de iPad. Hoewel deze natuurlijk vrijwillig is, kunnen we alleen met de iPads blijven werken als minimaal 80% van de ouders betaalt, anders zijn de kosten niet te dragen en kunnen we niet met de iPads werken. Gelukkig is Leerplein055 bezig met 'devices voor ieder kind' en hoeft daarvoor uiteindelijk niet meer betaald te worden. We hopen tot die tijd uw bijdrage toch te ontvangen.
|
Daarnaast wordt een bijdrage voor de schoolreis en/of het schoolkamp gevraagd.
|
Ouders die niet willen of kunnen bijdragen aan deze kosten vragen we dat te melden bij de directie (heuvellaan@leerplein055.nl), zodat we tijdig weten of activiteiten door kunnen gaan omdat de kosten gedekt zijn.
|
Brieven met specifieke informatie (zoals het bankrekeningnummer) worden apart verstuurd.
|
|
|
Jaarverslag 2020-2021
|
Wij kijken terug op een bijzonder jaar met veel hindernissen, beperkingen en taakverzwa-ringen door Covid-19: lockdowns, opvangen van leerlingen, thuisonderwijs, weer wennen op school, werken in cohorten, aangepaste lestijden, afwezigheid van leerlingen en leerkrach-ten door snotneuzen, ziekte en quarantaines en een gebrek aan invallers aan het einde van het jaar. De regels maakten dat we niet groepsdoorbrekend konden samenwerken en ook waren er bijvoorbeeld geen podiumshows.
|
Gelukkig konden we het jaar positief afsluiten doordat de regels versoepelden. Zo konden de groepen 7 en 8 toch nog op kamp in juni, hadden we een leuke Spetterweek met door de hele school het thema ‘sprookjes’, was er nog een sportdag bij de KSG, was er als alternatief schoolreisje voor de groepen 1 t/m 6 een compleet pretpark op school met allerhande sportieve, creatieve en muzikale activiteiten en aten we poffertjes met de Taalklassen, die in de zomervakantie verhuizen naar een andere leslocatie omdat we samen uit de school groeien. Groep 8 voerde haar musical zowaar in Orpheus op!
|
Ik wil hier graag alle ouders bedanken voor hun medewerking en begrip in dit roerige jaar en ook voor de kritische noten, die nodig zijn om elkaar scherp te houden en de juiste afwe-gingen te maken. De MR was telkens intensief betrokken bij de keuze voor te nemen maat-regelen en de OR stond altijd klaar om te ondersteunen bij wat wèl kon. Zij heeft met inbreng van de leerlingenraad gezorgd voor een prachtig voetje-van-de-vloerparcours op het plein, zodat er iets was om naar uit te kijken en lekker samen op te spelen. Dat is fantastisch gelukt!
|
En zo was het een zwaar jaar dat vele bijzondere momenten kende en waarin we weer samen bewezen: Jij en ik…. Samen meer!
|
|
|
Audit op onze school
|
Op dinsdag 21-09-2021 wordt op onze school een audit uitgevoerd door auditoren uit onze eigen stichting. De school presenteert zich dan aan opgeleide auditoren die intern begeleider of directeur zijn op een andere school binnen Leerplein055.
|
Voorafgaand aan de audit hebben wij beleidsdocumenten gestuurd, zodat de bezoekers weten wat we doen. Op de dag zelf worden klassen bezocht, gesprekken gevoerd met leerlingen, ouders en teamleden. Aan het einde van de dag zullen de auditoren hun bevindingen presenteren en onze school dus een spiegel voorhouden.
|
Wij zijn heel benieuwd en zien de audit met vertrouwen tegemoet.
|
|
|
Informatieavonden voor de groepen 1/2 en 3
|
Leerkrachten van de betreffende groepen hebben ouders via Parro al uitgenodigd voor een informatieavond op school. Om de groep niet te groot te laten worden vragen we niet samen te komen, maar één ouder per gezin.
|
Zie voor specifieke informatie de Parro-app en/of de agenda op de website.
|
|
|
Van de MR
|
Op maandag 6 september trof de MR elkaar weer, voor het eerst in het nieuwe schooljaar. De Medezeggenschapsraad bestaat uit de 3 ouders (Bas, Mart en Kirstin) en 3 leerkrachten (Rick, Kirsten en Machteld). De MR geeft advies over of verleent instemming aan besluiten die de directie wil nemen aangaande de school en het onderwijs. Op haar beurt kan de MR elk standpunt dat zij heeft altijd kenbaar maken aan de directie. Tijdens deze eerste vergadering hebben we gesproken over een aantal organisatorische zaken betreffende de MR, de stand van zaken in de verschillende taakgroepen (bijvoorbeeld ICT en klassenmanagement) en de algehele start van het schooljaar. Daarnaast is de MR bijgepraat over de voorlopige plannen voor de inzet van NPO gelden. Deze gelden worden door overheid verstrekt in het komende schooljaar en worden ingezet om achterstanden bij leerlingen aan te pakken, die zijn ontstaan tijdens de periode van thuisonderwijs in de lockdown. Binnenkort volgt meer informatie over de Medezeggenschapsraad en hoe je als ouder kan participeren als je dat wil.
|
|
|
Klassen rond bij een verjaardag
|
Vanaf 27 september mogen leerlingen weer de klassen rond voor een sticker op hun verjaardagskaart en/of traktatie aan de leerkrachten. D.w.z. dat de kleuters even naar de andere kleuterklassen mogen. De groepen 3 bezoeken elkaar aan de Bosweg, de groepen in de gang beneden bezoeken elkaar en de groepen in de gang boven ook onderling. De jarige job mag ook een sticker/stempel halen bij juf Ellen.
|
|
|
Van ouders (MR) voor ouders over parkeren
|
Veel leerlingen, en hun ouders, komen met de fiets of lopend naar school. Dat vinden we fijn, want de omgeving van de school is niet berekend op veel auto's en daarom ontstaan er snel onveilige situaties. Natuurlijk kunnen er redenen zijn waarom leerlingen wel met de auto worden gebracht of gehaald, door een ouder/ oppas/ opa en oma. Houd hierbij rekening met het volgende:
|
- Aan de voorzijde van de school, aan de Burglaan, geldt een parkeerverbod tussen 8.00 en 16.00 uur van maandag tot en met vrijdag. Dat betekent dus dat zowel bij het wegbrengen van de kinderen, als bij het ophalen, het NIET is toegestaan om daar te parkeren. De exacte zone waar je niet mag parkeren staat aangegeven met verkeersborden. Met het parkeerverbod beoogt de gemeente een veilige schoolomgeving doordat er geen auto's staan die het vrije zicht van verkeersdeelnemers ten opzichte van elkaar kunnen belemmeren.
- Ter herinnering en ondersteuning aan het parkeerverbod staan er op enkele ochtenden in de week oranje pionnen op de weg. Om verwarring te voorkomen: ook als de oranje pionnen er NIET staan, geldt het parkeerverbod WEL.
- Parkeren kan in de omliggende straten (bijv. Bosweg, Burglaan, Celebeslaan, Balilaan, Javalaan) en dan nog een klein stukje te voet afleggen naar school. Parkeer netjes: houd de stoepen vrij en ga niet voor een oprit staan.
- Het valt op dat enkele ouders het parkeerverbod regelmatig negeren. Jammer, want ook slecht voorbeeld doet soms volgen! We zijn allemaal verantwoordelijk voor de veiligheid van onze kinderen rond de school en vinden het dan ook fijn als alle ouders elkaar helpen herinneren en aanspreken op de afspraken.
|
|
Van Doomijn over opvang in de herfstvakantie
|
Beste ouders/verzorgers, Tijdens de herfstvakantie zal er een centrale vakantieopvang zijn voor drie BSO's op de BSO Heuvellaan. We doen ons uiterste best om er samen weer een leuke tijd van maken. BSO Heuvellaan Burglaan 44 Telefoonnummer: 06-28757563 Tussendoor maken we leuke programma's die u later kunt lezen in het ouderportaal. Graag uw kind/eren aanmelden. Alvast bedankt! TEAM BSO De Parken, Roezemoes en Heuvellaan
|
|
|
Schoolfotograaf op 27, 28 en 29 september
|
Een specifiek rooster volgt nog.
|
Er zullen groepsfoto's en portretten worden gemaakt en ook mogen broertjes en zusjes natuurlijk weer samen op de foto.
|
|
|
TSO-nieuws
|
Na 7 jaar bij ons op school als coördinator van de TSO heeft Anouk besloten om te stoppen, omdat het nu tijd is voor andere dingen!
|
Bedankt voor de prettige samenwerking Anouk!
|
Gelukkig hebben we iemand gevonden die haar taken graag over wil nemen.
|
En dat is Blanche van Vuuren de moeder van Sarah en Maurits.
|
We wensen beiden veel succes met hun nieuwe uitdaging!
|
|
|
HVO is weer gestart (groep 5 t/m 8)
|
Na een lange periode van ongewilde afwezigheid zijn de lessen HVO weer begonnen. De Letters HVO staan voor Humanistisch Vormingsonderwijs. Ik zal deze keer kort formuleren waar HVO voor staat. Vervolgens zal ik dit jaar regelmatig praktische stukjes schrijven over de inhoud van de lessen, die ik samen met de kinderen beleef. Dit ter aanvulling op de verhalen die de kinderen hopelijk mee naar huis nemen en thuis zelf kunnen verwoorden/delen.
|
In aansluiting op de humanistische uitgangspunten kent het HVO de volgende twee hoofddoelen.
|
- Sociale levenskunst: kinderen leren omgaan met zichzelf (emoties, waarden, zorgen) en met hun medemensen: familie, vrienden en vriendinnetjes, klasgenootjes.
|
- Sociaal en ecologische burgerschap: kinderen leren omgaan met het grotere geheel van de samenleving en de (natuurlijke) wereld om hun heen.
|
In de lessen staat de dialoog tussen de kinderen onderling en de docent centraal. Er worden allerlei onderwerpen aangesneden. De kinderen worden op een speelse manier uitgedaagd/aangemoedigd om met elkaar te delen wat ze denken, voelen willen en doen.
|
De lesonderwerpen worden afgeleid van datgene wat kinderen bezighoudt, zoals emoties, gezondheid en ziekte, familie en vriendschap, pesten, duurzaamheid en milieu, dieren, omgangsvormen. Ook worden allerlei thema’s behandeld zoals de rechten van het Kind, puberteit, geluk, oordelen/vooroordelen, discriminatie, arm en rijk, sociale media. Anders zijn, verschillen in gezinnen/seksualiteit/geloof, kunst enz. Uiteraard worden de lessen daarbij afgestemd op de leeftijd van de kinderen.
|
De lessen duren 45 minuten per groep en worden over het algemeen wekelijks gegeven volgens een vier stappen methode, genaamd HOKE.
|
1. Herkennen: Samen aftasten wat weten de kinderen al van het onderwerp, welke ideeën en ervaringen leven er binnen de groep.
|
2. Onderzoeken: Vervolgens bekijken de kinderen het onderwerp van allerlei kanten en delen ervaringen en gevoelens.
|
3. Kiezen: Meningen worden gepolst en grenzen worden mogelijk verschoven.
|
4. Evalueren: De kinderen vertellen wat ze nu over het onderwerp denken. Zijn ze eventueel van mening veranderd en hoe komt dat.
|
Om de verschillende kwaliteiten van alle kinderen te stimuleren gebruikt de HVO - docent zoveel mogelijk verschillende werkvormen. Denk aan toneel, rollenspel, (filosofisch0 kringgesprek of debat. Spelvormen, werkbladen of knutselactiviteiten.
|
Ik heb geprobeerd om zo kort en kernachtig te beschrijven wat de kinderen en ik zoal doen. Wat misschien door deze droge kost een beetje onderbelicht wordt, is dat we samen op reis gaan het leven te leren met alle emoties en meningen die daarbij horen. Op weg naar de mens te worden die hij /zij wil zijn en daarmee een steentje bij te dragen aan een goede wereld voor iedereen.
|
Bedankt voor de aandacht, tot gauw.
|
Joke van der Horst, HVO-docent
|
|
|
Lancering van een boek
|
|
De Vereniging Het Edelhert bestaat 75 jaar en ter ere daarvan is een bijzonder boek gemaakt: De avonturen van Frederik het Edelhert. Dat boek werd de afgelopen week op onze school gelanceerd. De schrijver Bas Worm vertelde hoe het tot stand kwam en las een stukje voor. Ook beantwoordde hij verschillende vragen van de kinderen uit de groepen 7a en 7b.
|
Alle kinderen van de groepen 7 hebben een exemplaar van het boek mee naar huis gekregen, nadat Mark het eerste in ontvangst had genomen.
|
|
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie van ons bent of omdat u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.
|
|
|
|
|
|