|
|
nieuwsbrief openbare basisschool Heuvellaan | februari 2020
|
|
|
|
|
|
De afgelopen weken zagen we veel ouders en leerlingen in de school. De leerlingen van onze beide groepen 8 hebben de adviesgesprekken al gehad met meester John en meester Rick. Dat was best spannend voor deze kinderen. Met de leerlingen van de groepen 3 t/m 7 en hun ouders wordt de komende twee weken hun rapport besproken. Ook voor de leerlingen in groep 7 is het voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs een onderwerp.
|
|
Bij de kleuters worden de ouders verwacht in de week voor de krokusvakantie. De kleuters zijn niet zelf aanwezig bij het rapportgesprek.
|
|
De leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 hebben de rapporten klaar en vanaf vrijdag 7 februari zijn ze voor u als ouder te lezen in het ouderportaal van ParnasSys. De ouders van onze kleuters krijgen de rapporten per mail verzonden door de juffen.
|
|
|
|
|
Misschien heeft u al gezien dat groep 5b deze week in de aula les had; hun lokaal werd geschilderd. Het ziet er weer heel fris uit! De komende weken is er telkens een andere groep aan de beurt. Volgende week groep 8a.
|
Ondertussen is ook een groep mannen bezig nieuwe doppen onder stoelen en tafels te zetten, tegen het schuren op de vloer.
|
|
|
|
|
|
Op woensdag 12 februari doen 19 kinderen uit groep 6 mee aan het schoolvolleybaltoernooi. We doen met 3 teams mee. In de gymlessen hebben ze al hard geoefend. Daarnaast hebben ze twee volleybal clinics gekregen om het volleyballen nog beter onder de knie te krijgen. De kinderen uit groep 6 zijn er helemaal klaar voor en hebben er heel veel zin in.
|
|
|
|
|
|
|
De kleuters zijn het nieuwe jaar goed begonnen. Groep 1B heeft al een gezellig bezoek gebracht aan Roezemoes. Daar hebben we samen het liedje van Moppereend gezongen en heerlijk gespeeld.
|
Tijdens de Nationale Voorleesdagen waren er weer vele opa’s en oma’s die zijn komen voorlezen.
|
|
|
Echt genieten voor de kleuters maar ook voor de opa’s, oma’s en de juffen zelf. Het prentenboek Moppereend stond dit jaar centraal.
|
Vanuit CODA we, in het kader van het project literaire vorming, 2 gastlessen gekregen waarin dit boek ook centraal stond. De kinderen hebben hun eigen mopperverhaal bedacht en hier een filmpje van gemaakt met behulp van de Robo-matic. Het filmpje wordt op YouTube gezet zodat iedereen het kan bekijken.
|
Tot slot was er nog het “Juffenfeest”. De kleuters kwamen verkleed naar school en de juffen zijn vreselijk verwend. Stoelendans, toastjes versieren en vele andere spelletjes zorgden ervoor dat de ochtend voorbij vloog. Wat was het gezellig!
|
|
|
|
|
|
Afgelopen zondag(2 februari) was Faris(groep 8a) te zien in een aflevering 'van vader naar moeder' op NPO 3. Hierin vertelt hij ontwapenend en op een openhartige manier over zijn thuissituatie. Faris vond het spannend om zichzelf terug te zien. In zijn eigen groep is er naar de aflevering gekeken. Vervolgens is de aflevering met de klas nabesproken. Hierin kwam naar voren hoe dapper het is dat hij het wil delen en hoe trots hij op zichzelf mag zijn.
|
Via onderstaande link kunt u de aflevering terugkijken.
|
|
|
|
|
|
De eerste week na elke vakantie is er in elke groep een hoofdluiscontrole. In een paar groepen blijven de luizen maar terugkomen. Wilt u extra alert zijn en regelmatig uw kind even controleren?
|
Als u controleert op hoofdluis, kijk dan goed tussen de haren. Vooral in de haren achter de oren en in de nek. De hoofdluizen zijn zo groot als een sesamzaadje en bewegen. Ziet u doorzichtige of grijswitte puntjes die aan de haren kleven? Dat zijn de eitjes van de hoofdluis (neten).
|
Als u hoofdluis heeft ontdekt, controleer dan ook alle gezinsleden, en vertel directe contacten dat u of een van uw gezinsleden hoofdluis heeft. Denk hierbij aan school, kinderopvang, ouders van vrienden van de kinderen, sportclubs, opa's en oma's etc. Zij kunnen zich dan ook (laten) controleren op hoofdluis.
|
De beste aanpak is om het haar twee weken lang elke dag goed door te kammen met een fijntandige kam. Het duurt 10 dagen voor een eitje van een hoofdluis uitkomt. De eitjes zijn moeilijk te verwijderen, maar hoofdluizen blijven in de luizenkam achter. Als u twee weken elke dag kamt, kunt u alle hoofdluizen verwijderen.
|
- Maak het haar nat en verdeel eventueel crèmespoeling door het haar. Het kammen gaat makkelijker als u crèmespoeling gebruikt. Kam met een gewone kam of borstel eerst de klitten uit het haar.
- Houd het hoofd voorover, boven een wasbak of een wit stuk papier. Kam het haar met een fijntandige kam (zoals een luizenkam) van achter naar voren, begin telkens dicht bij de hoofdhuid. De hoofdluizen zitten namelijk op de hoofdhuid. Zorg dat u elke haarpluk doorkamt.
- Veeg de kam regelmatig af aan een stuk keukenpapier of papieren zakdoek. Gooi deze na afloop weg.
- Neten kunt u verwijderen met de nagels. Eventueel kunt u de neten deppen met een doekje waar azijn op zit. Dan laten de neten makkelijker los.
- Spoel de crèmespoeling uit het haar.
- Maak de kam na gebruik goed schoon met water en zeep.
U kunt deze behandeling eventueel combineren met een antihoofdluismiddel. Ook dan is het belangrijk dat u twee weken lang elke dag het haar doorkamt. U kunt het beste een antihoofdluismiddel gebruiken waar dimeticon in zit. Hoofdluizen worden steeds vaker ongevoelig voor antihoofdluismiddelen met malathion of permitrine.
|
|
|
|
|
|
Een project in het kader van Cultuurmenu Literair 2019-2020
|
In de groepen 3 hebben we twee gastlessen gehad van CODA in het kader van De Nationale Voorleesdagen 2020: Boek-O-matic Moppereend.
|
Dit boek is het prentenboek van het Jaar van Joyce Dunbar en Petr Horáček, vertaald door Jesse Goossens. en stond centraal tijdens de les.
|
Na een leuke intro en vertelling van de Codacoach zijn de kinderen aan de slag gegaan met een vertelstrook die uiteindelijk hun zelfgemaakte boekje werd. De concrete opdracht luidde: bedenk waar jij wel eens over moppert en maak je eigen mopperverhaal. Tot slot werd de vertelstrook met de Boek-O-matic robot gedigitaliseerd. Dit gebeurde tijdens het speciale filmmoment in de tweede gastles, waarin de kinderen in groepjes van drie naar een stille ruimte moesten om het verhaaltje aan de robot voor te lezen. Dat was natuurlijk heel spannend.....!
|
Iedere leerling kreeg aan het einde van de les een instructiekaartje, zodat er thuis nog vele malen samen kan worden genoten van het digiboek. De eindresultaten staan nu allemaal op YouTube en er kan gezellig worden terug gekeken met mama, papa, opa's en oma's.
|
We hopen dat iedereen er met trots naar zal kijken en luisteren.
|
|
|
|
|
|
|
Aanstaande zaterdag, 8 februari, doet de Heuvellaan met twee teams mee aan het Apeldoornse schaaktoernooi. Acht kinderen uit de groepen 4, die elke week schaakles krijgen van de opa van Mikki, doen mee. Erg leuk dat we met twee teams mee kunnen doen. Het toernooi is in het Veluws college Walterbosch van 13.00-17.15 uur. Wij wensen de spelers veel succes!
|
|
|
|
|
Voor de maand maart kunt u uw kind opgeven voor de volgende schoolsportactiviteiten:
|
Hiphop teams voor de groepen 6 t/m 8 locatie: dansschool Wensink
|
Voetbal voor de groepen 4 t/m 8 locatie: Victoria Boys
|
Turnen voor de groepen 6 t/m 8 locatie: NTK, gymzaal Steenhouwersdonk
|
Rugby voor de groepen 3 t/m 8 locatie: RAAMS RFC, Verzetstrijderspark 24
|
|
|
Aanmelden kan tot 21 februari via de website van accres
|
|
|
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie van ons bent of omdat u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.
|
|
|
|
|