|
|
nieuwsbrief openbare basisschool Heuvellaan | november 2020
|
|
|
|
|
Beste ouders en verzorgers of andere belangstellenden,
|
Wat zijn we blij met de resultaten van de tevredenheidpeilingen! We staan bekend als een goede en gezellige school en het is erg fijn dat de peilingen dat ook dit jaar weer bevestigen. Iedereen bedankt voor het invullen en de feedback die ik daarnaast nog mocht ontvangen.
|
Hoewel er veel niet kan, zou de Heuvellaan de Heuvellaan niet zijn als we niet kijken naar wat wel kan. Zeker met het oog op de feestmaand. We prijzen ons rijk met een enthousiaste ouderraad, die al leuke alternatieve plannen heeft voor het sinterklaasfeest. Ook zijn er leerkrachten in taakgroepen die zich (al dan niet samen met ouders) buigen over hoe we de decemberfeesten en Spetter gaan vormgeven. Daar gaat u nog meer van horen!
|
Op dit moment worden de groepsresultaten van de toetsen besproken en vullen leerkrachten de vragenlijsten m.b.t. de sociaal emotionele ontwikkeling in, leerlingen van de groepen 5 t/m 8 vullen die zelf ook in. Meestal leveren die interessante SEO-gesprekken op. Bij de kleuters zijn ze al begonnen met deze gesprekken. Juf Eline van groep 1/2a vertelde me vanmorgen dat veel kinderen al goed weten wat ze willen worden: een kikker, een konijn, een ninja, spiderman... Heerlijk toch?
|
Covid-19 komt voor iedereen dichterbij, maar het lukt nog steeds de school draaiende te houden, door zo voorzichtig mogelijk te zijn. Denk ook op het plein wel aan die 1,5 meter a.u.b. en realiseer je dat je op straat (en op het plein) dus maar met 2 personen bij elkaar mag staan.
|
Wees voorzichtig en zuinig op elkaar!
|
|
|
|
|
Juf Josine
Aan de kinderen en ouders van de Heuvellaan,
|
Na bijna 20 jaar werkzaam te zijn geweest op de Heuvellaan als administratief medewerkster moet ik daar nu noodgedwongen mee stoppen . Ik had gehoopt tot aan mijn pensioen te kunnen blijven maar door gezondheidsproblemen is dat helaas niet mogelijk.
|
Ik heb in al die jaren heel veel verlegen kleutertjes binnen zien komen en ze als aankomende pubers weer zien vertrekken. Het was heel mooi om ,vanaf de zijlijn , ze letterlijk en figuurlijk te zien groeien.
|
Ik ga het allemaal vreselijk missen , de kinderen, de ouders en natuurlijk ook mijn collega's.
|
Gelukkig kan ik mijn werk met een gerust hart overdragen aan Swanny Diks. Omdat zij al een aantal jaren als overblijfcoördinator op de Heuvellaan werkt is kent zij de weg. Zij heeft mij de afgelopen maanden ook al vervangen. Voor vragen, mededelingen en opmerkingen kunnen jullie in het vervolg bij haar terecht. Haar email adres is sdiks@leerplein055.nl
|
Graag had ik op een meer persoonlijke manier afscheid genomen maar dat is ivm de corona nu helaas niet mogelijk. Ik wens jullie allemaal het beste en misschien komen wij elkaar nog weleens tegen.
|
|
|
|
Thuisregeling iPad
Er wordt door de leerlingen veelvuldig gebruik gemaakt van de thuisregeling met betrekking tot de iPads. We zien dat er ook al veel betalingen binnen zijn. Toch missen we er nog een aantal! Als u afgelopen week een mail heeft gehad met de vraag om te betalen is dat een herinnering van de eerdere mail van september. Wij hopen dat u het bedrag zo snel mogelijk overmaakt zodat uw kind gebruik kan blijven maken van de thuisregeling.
|
|
|
Vacature voor een vierde kleutergroep
De oplettende ouders hebben het al gezien: afgelopen woensdag hebben we een vacature uitgezet voor een leerkracht voor een 4de kleutergroep, een instroomgroep. De 3 groepen 1/2 groeien allemaal door tot 30 leerlingen en in 2021 verwachten we ook nog 4-jarige instromers, vandaar dat we een extra leerkracht mogen aantrekken.
|
Op dit moment is het lokaal nog in gebruik door de EOK (eerste opvang Klas)/’groep geel’ en het is nog niet helemaal duidelijk waar die heen kan. De komende weken gaan we daarover in overleg.
|
Aanmeldingen van 4-jarigen vanaf januari 2021 komen in de instroomgroep en in overleg ook de jongste instromers uit de huidige groepen.
|
|
|
Inschrijven ouder-kind gesprekken
Van maandag 16 tot en met vrijdag 27 november vindt de eerste gespreksronde plaats. De gesprekken gaan voornamelijk over de sociaal-emotionele ontwikkeling in de klas. In de groepen 1 en 2 worden de ouders uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. In de groepen 3 t/m 8 betreft het een ouder-kindgesprek. Deze gesprekken vinden daarom op de middagen plaats en duren 15 minuten. In verband met de Corona-maatregelen worden alle gesprekken online via Google Meet gevoerd.
|
Vanaf aanstaande maandag 9 november kunt u zich inschrijven voor de gesprekken via de Leerplein055 app. U kunt zich inschrijven tot donderdag 12 november om 15.00 uur.
|
De leerplein055 app kunt uw downloaden via de appstore en playstore. De inloggegevens van de leerplein055 app en het ouderportaal van parnassys zijn indentiek.
|
Mocht u nog vragen hebben, kunt u terecht bij de leerkracht(en) van uw kind(eren).
|
|
|
SEO gesprekken
De komende ouder-kind gesprekken zullen met name gaan over de sociaal emotionele ontwikkeling bij de leerlingen van onze school. Wij zijn in de klassen bezig met de volgende onderwerpen en letten op de volgende zaken:
|
De sociaal-emotionele ontwikkeltaken in de basisschoolleeftijd (4 tot 12 jaar) zijn:
|
- Sluiten van vriendschappen
- Oplossen van ruzies/conflicten
- Een ander helpen
- Kunnen samenwerken en samen spelen
- Aansluiting zoeken en vinden bij de groep
Om op die taken te ontwikkelen kijken we in de basis naar de twee graadmeters:
|
- Betrokkenheid
- Welbevinden
Daarnaast weten we dat er 5 sociale vaardigheden nodig zijn om tot die ontwikkeling te komen:
|
- Sociaal initiatief
- Sociale flexibiliteit
- Sociale autonomie
- Impulsbeheersing
- Inlevingsvermogen
Gedrag is lastig te meten. Onze scorelijst ZIEN! meet alleen zichtbaar gedrag. Leerkrachten scoren of zij bepaald gedrag van een leerling vaak of niet vaak zien en leerlingen geven zelf in vragenlijsten aan hoe zij zichzelf scoren op die onderdelen. De verschillen in waarneming of beleving zijn een reden tot gesprek.
|
ZIEN! gaat over het volgen en begrijpen de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen en niet over oordelen in termen van goed of slecht. We proberen de zorgbehoeften van leerlingen te zien en daaraan tegemoet te komen.
|
|
|
Tevredenheidspeilingen
Wij zijn trots op de resultaten van tevredenheidspeilingen
|
Op 31 oktober sloten de tevredenheidpeilingen en nu kunnen we de resultaten delen. We zijn erg trots op en blij met de resultaten daarvan!
|
Hierbij de samenvattingen op een poster. Het complete rapport komt ook beschikbaar nadat het met het team en de MR besproken is.
|
- De leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 hebben de enquête ingevuld en zijn bovengemiddeld tevreden op alle fronten (zie poster LTP). Heel tevreden zijn zij met het pedagogisch handelen van de leerkrachten. De leerlingen geven de school gemiddeld een 8,7.
- Van de ouders heeft 45% gereageerd op de enquête, dat is voldoende respons om conclusies aan te verbinden. Ouders zijn ook op de meeste fronten bovengemiddeld tevreden (zie poster OTP). Aandachtspunt is wel 'Informatie'; ouders zouden meer geïnformeerd willen worden over de vorderingen van hun kind. Ouders geven de school een 8,1.
- Het personeel geeft ook een grote tevredenheid aan (zie poster PTP). 83% heeft gereageerd en gemiddeld het cijfer 8,5 gegeven. Het personeel heeft kritisch gereageerd op de stelling 'de school ziet er verzorgd uit'.
We zullen de uitkomsten binnen het team en de MR bespreken en - vanzelfsprekend - actie zetten op de aandachtspunten. Ook de schriftelijke toevoegingen die we van enkele ouders hebben ontvangen zullen we daarin meenemen.
|
|
|
Collega's kijken bij elkaar in de groepen
Een van de taakgroepen is de taakgroep klassenmanagement. Zij zijn dit jaar onder andere bezig met Expliciete Directie Instructie. Een manier van instructie geven waarbij we veel aandacht hebben voor het doel, de begeleiding en de inoefening. Vorig schooljaar hebben we een training gehad en dit jaar zijn we bezig met de implementatie en het borgen in de klassen.
|
De leden van de taakgroep klassenmanagement hebben de afgelopen weken bij veel collega’s een kijkje mogen nemen in de klassen.
|
Zij hebben tijdens de observaties gezien dat in de meeste klassen de afspraken die gemaakt zijn rondom de EDI lessen goed te zien zijn. De doelen staan op het bord en worden besproken, er wordt een instructie op het doel gegeven en de kinderen worden veelal geactiveerd om mee te doen op wisbordjes. Routines zijn duidelijk en er hangt een sfeer in de groepen van “zo doen wij dat”
|
Het heel leuk om te zien dat er ook in de kleutergroepen geëxperimenteerd wordt met wisbordjes en hoe goed die kleuters dat al kunnen.
|
De volgende rond is in maart. Dan is het de bedoeling dat de collega’s onderling bij elkaar gaan kijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie van ons bent of omdat u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.
|
|
|
|
|
|